2017. november 19.


A cyclocross, mint szakág

- Láttad azt az országúti bringát ott az erdőben?
- Hoool?
- Az erdőben, ott a füvön...
- Jaa, dehogy! Az cyclocross!

Egyre ritkábban hangzik el ez a párbeszéd a bringás körökben, hiszen hazánkban is folyamatosan nő a cyclocross szakág ismertsége. A holtszezonban rendezett versenyek izgalmasak, pörgősek és a verseny közbeni akadályok miatt technikai kihívások tarkítottak.

A szakág bár újkeletűnek hangzik, ennek ellenére több mint 100 éves múltja van. Eredetileg egy francia katona találta fel a lovaglás alternatívájaként. Az 1902-től rendezett cyclocross versenyek elismerése 1910-től kezdődött, amikor egy Tour de France győztes is részt vett rajta. 1950-ben már világbajnokságot is rendeztek belőle, ami a cyclocross versenyzők időszámításának a kezdetét is jelenti. Az 1970-es évektől a Benelux államok, Csehország és az USA lettek a legnépszerűbb versenyhelyszínek.
fotó: lebidon.net
A cyclocross versenyek 2000-4000 méter hosszú körpályán, földes, füves réteken haladnak. Egy kritérium versenyhez hasonlít, eltekinte az akadályoktól. A pályán ugyanis lépcsősor, palánk, homokágy töri meg a lendületet. Ez amiatt van, hogy az akár mínusz 10 fokban rendezett versenyen se fagyjanak át nagy sebességgel haladó versenyzők.
Nem mellékesen látványosak az akadályvételek és nem csak az erő, hanem a technikai tudás, a kerékpár kezelési készség is befolyásoló tényezővé válik.
Ezek a versenyek jellemzően ősszel és télen, a kerékpáros holt szezonban kerülnek megrendezésre. A rövid futamok izgalmas és pörgős versenyt nyújtanak - az elit férfi futam kb. 60 perces. Az évszaki sajátosságból kifolyólag gyakori a saras és havas pálya, ami további izgalmakat szül a versenyben.
A depóban akár körönként is lehet kerékpárt cserélni, hogy minden körben tiszta és száz százalékig működőképes géppel lehessen versenyezni. A csere elvesz néhány másodpercet és megfelelő személyzet is kell hozzá, de megéri, mert sok múlhat rajta.

Hogy néz ki egy cyclocross bringa?
Első blikkre olyan, mint egy országúti kerékpár. De ha közelebbről megnézzük, sok eltérés tapasztalható. (Ezeket javarészt a nemzetközi kerékpáros szövetség szabályozza.) A gumik vastagabbak, terepmintázatúak és a szabvány szerint maximum 33 milliméter szélessék, a kormány pedig 50 centiméternél nem lehet szélesebb. A fékek közül is korábban csak felniféket engedtek, de ma már tárcsafékes kerékpárral is lehet indulni. 
A bringa tömege a tulajdonos pénztárcájától függ, viszont 6,8 kilogrammnál nem lehet könnyebb bringát összeállítani. 
fotó: lebidon.net
A verseny nem tömegsport és a célközönség sem kimondottan az amatőr versenyzők, mégis szinte minden hazai versenyen van hobbi futam, ahol bárki kipróbálhatja magát.
A futamok rövidsége miatt nem kap nagy terhelést a szervezet, így a cross szezon nem viseli meg túlságosan a versenyzőket.
Szinte az összes kerékpáros szakágat űző számára hasznos téli versenyforma, mivel nagyon sokat javít a nyári technikai tudáson és üde színfoltokként jelentkezik az alapozás során.