- Láttad azt az országúti bringát ott az erdőben?
- Hoool?
- Az erdőben, ott a füvön...
- Jaa, dehogy! Az cyclocross!
Egyre
ritkábban hangzik el ez a párbeszéd a bringás körökben, hiszen
hazánkban is folyamatosan nő a cyclocross szakág ismertsége. A
holtszezonban rendezett versenyek izgalmasak, pörgősek és a verseny
közbeni akadályok miatt technikai kihívások tarkítottak.
A
szakág bár újkeletűnek hangzik, ennek ellenére több mint 100 éves
múltja van. Eredetileg egy francia katona találta fel a lovaglás
alternatívájaként. Az 1902-től rendezett cyclocross versenyek elismerése
1910-től kezdődött, amikor egy Tour de France győztes is részt vett
rajta. 1950-ben már világbajnokságot is rendeztek belőle, ami a
cyclocross versenyzők időszámításának a kezdetét is jelenti. Az 1970-es
évektől a Benelux államok, Csehország és az USA lettek a legnépszerűbb
versenyhelyszínek.
fotó: lebidon.net |
A cyclocross versenyek
2000-4000 méter hosszú körpályán, földes, füves réteken haladnak. Egy
kritérium versenyhez hasonlít, eltekinte az akadályoktól. A pályán
ugyanis lépcsősor, palánk, homokágy töri meg a lendületet. Ez amiatt
van, hogy az akár mínusz 10 fokban rendezett versenyen se fagyjanak át
nagy sebességgel haladó versenyzők.
Nem mellékesen látványosak
az akadályvételek és nem csak az erő, hanem a technikai tudás, a
kerékpár kezelési készség is befolyásoló tényezővé válik.
Ezek
a versenyek jellemzően ősszel és télen, a kerékpáros holt szezonban
kerülnek megrendezésre. A rövid futamok izgalmas és pörgős versenyt
nyújtanak - az elit férfi futam kb. 60 perces. Az évszaki sajátosságból
kifolyólag gyakori a saras és havas pálya, ami további izgalmakat szül a
versenyben.
A depóban akár körönként is lehet kerékpárt
cserélni, hogy minden körben tiszta és száz százalékig működőképes
géppel lehessen versenyezni. A csere elvesz néhány másodpercet és
megfelelő személyzet is kell hozzá, de megéri, mert sok múlhat rajta.
Hogy néz ki egy cyclocross bringa?
Első
blikkre olyan, mint egy országúti kerékpár. De ha közelebbről
megnézzük, sok eltérés tapasztalható. (Ezeket javarészt a nemzetközi
kerékpáros szövetség szabályozza.) A gumik vastagabbak, terepmintázatúak
és a szabvány szerint maximum 33 milliméter szélessék, a kormány pedig
50 centiméternél nem lehet szélesebb. A fékek közül is korábban csak
felniféket engedtek, de ma már tárcsafékes kerékpárral is lehet
indulni.
A bringa tömege a tulajdonos pénztárcájától függ, viszont 6,8 kilogrammnál nem lehet könnyebb bringát összeállítani.
fotó: lebidon.net |
A
verseny nem tömegsport és a célközönség sem kimondottan az amatőr
versenyzők, mégis szinte minden hazai versenyen van hobbi futam, ahol
bárki kipróbálhatja magát.
A futamok rövidsége miatt nem kap nagy terhelést a szervezet, így a cross szezon nem viseli meg túlságosan a versenyzőket.
Szinte
az összes kerékpáros szakágat űző számára hasznos téli versenyforma,
mivel nagyon sokat javít a nyári technikai tudáson és üde színfoltokként
jelentkezik az alapozás során.