A cyclocross a kerékpározás egy
ősszel-télen űzött szakága, mely pont a mountain bike és országúti szezon
holtidejében van. Minden versenyző számára ideális lehet beiktatni a
felkészülésébe is. Mint ahogy már korábban a cyclocrosst bemutattuk, egy nem
mindennapi, de mégsem újkeletű szakágról van szó. A száz éves múlttal
rendelkező versenyformát sokan kiegészítő sportként űzik, de egyre többen
vannak, akik direkt erre szakosodnak és ezek a fő versenyeik.
A cyclocross versenyek jellemzően
rövidek - korosztálytól függően 30-60 percesek -, ami a várható szélsőséges
időjárás és hőmérséklet miatt szerencsés is. Mivel a futamok rövidek, fontos,
hogy ebben a rövid időben minél jobb teljesítményt nyújtson a versenyző. És itt
nem csak erőben, de technikai tudásban is a legjobbat kell nyújtani.
Néhány jó tanács azoknak, akik még
nem teljesen rutinosan állnak a rajtvonalhoz:
1. Kapd el jól a rajtot!
Ha van lehetőséged a mezőny elejéről
rajtolni, tedd meg! A verseny elején amúgy is nagy a tolakodás, ezért az esések
elkerülése végett is hasznos, ha előbbről indulsz. A pálya aránylag keskeny - a
nemzetközi szabvány szerint minimum 3 méter -, ami miatt azért nem mindenhol
lehet könnyen előzni. A feladat ez után már csak az, hogy megtartsd a jó
helyed.
Tipp: csinálj rajtgyakorlatokat. Akár
egyedül (magadban számolj vissza és álló helyzetből indulj el minél gyorsabban)
vagy segítővel, sípszóra! A lényeg, hogy gyakorold a lehető legrövidebb idő
alatt minél nagyobb sebességre való gyorsulást!
2. Felszállás és leszállás
A versenyen körönként 3-4 alkalommal
le és fel kellhet szállni. Ez egy 8-10 körös versenynél akár 30-40 alkalom is
lehet. Azt hiszem, nem kell részleteznem, hogy mennyi időt lehet veszíteni a
lassú fel - és leszállással.
Figyeld a videót, ami remekül
bemutatja a helyes technikát.
- az akadályhoz közeledve az egyik lábadat ki
kell csatolni a pedálból és a másik lábra kell helyezni a testsúlyt. (Ilyenkor
a versenyző a kerékpár "egyik oldalán" helyezkedik el.),
- az akadály előtt a másik lábat is
kicsatoljuk és leugrunk a kerékpárról,
- a kerékpárt a felsőcsövénél fogva
átemeljük az akadály felett (Ha hosszabb ideig kell emelni a kerékpárt, akkor
az alsó vázcsövet fogjuk, hogy vállra vehessük vagy magasabbra emelhessük futás
közben.),
- a mikor újra a földre helyezzük a
kerékpárt, néhány gyors lépést még teszünk vele, hogy minél nagyobb lendülettel
ugorjunk vissza a nyeregbe. A nyeregre visszaugrás fájdalmasnak tűnhet, de ha
megfigyeljük, a videón jól látható, hogy valójában a combunk erős belső felével
érkezünk a nyeregbe és utána csúszunk a helyünkre.
Tipp: a le-, és felszállást szinte bárhol
gyakorolhatjuk, akadályként egy faág is megteszi. Aszfalton vagy betonon
fájdalmas lehetne a hiba, de jó hír, hogy a versenyeken csak terepre helyezik
az akadályokat. Az aszfalt ott is a gyors tempójú tekerés helyszíne.
3. Előzz kanyarban!
A cyclocross versenyek
lendületét az akadályokon kívül a kanyarok törik meg. A triatlonotól a cross
country-ig bármely szakágban hasznos tapasztalat, hogy fejleszteni tudjuk a
kanyarvételi technikát.
Ahogy a fel - és leszállás
gyorsaságán, úgy a kanyarvételen is sok múlik. Az ideális ív ismerete,
lehetőség a magasabb átlagsebesség fenntartására, de akár helyosztó előzésre
módot adhat.
Tipp: gyakoroljatok párban és
figyeljétek egymás kanyarodását! A videó bemutatja, hogy miként lehet kanyarban
előzni. Ez is páros gyakorlat, amikor az egyik kerékpáros külső ívről indul és
belsőre érkezik, addig a mögötte haladó belső íven érkezik és lehetősége van
esetleg az előtte haladót megelőzni.
4. Homokágy
A cyclocross versenyek egyik tipikus
akadálya a homokágy. Bizonyára sokan kerékpároztatok már homokban és tudjátok,
hogy a vékony gumikkal nehezebb megtartani az egyensúlyt. Már a homokágy előtt
próbáljuk meg "irányba tenni" a bringát, (hogy a könnyen elmozduló
talajon ne kelljen hirtelen kormánymozdulatot tennünk, ami kibillenthet az
egyensúlyunkból), és minél nagyobb
lendülettel átvágni rajta. Ha kormányfordítás nélkül haladunk át az akadályon, lendületet
is alig vesztünk.
+Rutinos trükk: ha már nyomokat vágtak előttünk a homokágyba, és van módunk felmérni azokat időben, válasszuk ki a legegyenesebb „vágányt” és „engedjük” a bringát ebben a nyomban „lekövetni” az utat. Ez különösen mély homokban lehet sorsdöntő, mivel itt jóval kisebb az ellenállása talajnak, kevésbé akarja kicsavarni kezünkből a kormányt. A homokban lazán de határozottan tartsuk a kormányt. Kis gyakorlással rájöhetünk a homok „természetére”, arra, hogy milyen áttétellel és milyen mozdulatokkal tudjuk uralni ezt a feladatot.
+Rutinos trükk: ha már nyomokat vágtak előttünk a homokágyba, és van módunk felmérni azokat időben, válasszuk ki a legegyenesebb „vágányt” és „engedjük” a bringát ebben a nyomban „lekövetni” az utat. Ez különösen mély homokban lehet sorsdöntő, mivel itt jóval kisebb az ellenállása talajnak, kevésbé akarja kicsavarni kezünkből a kormányt. A homokban lazán de határozottan tartsuk a kormányt. Kis gyakorlással rájöhetünk a homok „természetére”, arra, hogy milyen áttétellel és milyen mozdulatokkal tudjuk uralni ezt a feladatot.
5. HALADÓKNAK - Ugord át az
akadályt!
A versenyzők egyre technikásabbá
válnak és a palánk akadályokat egyre szívesebben ugorják át, ahelyett, hogy
futva teljesítenék azt. Amíg nem tudod tökéletesen kezelni a kerékpárt, addig
ne próbáld meg!
Tipp: A gyakorlást sík terepen kezdd,
ahol a földre tett alacsony akadályt próbáld csak először átugrani. Ha ez megy,
akkor jöhetnek sorban az egyre magasabbak is.
A veszprémi futam nagyjából egy hónap
múlva a következő paraméterekkel vár:
-
20
kanyar / kör – hogy lefékezz és felgyorsulj jobban, mint az ellenfelek,
-
1
lépcsőn felfutás – amikor egy kamion platójára kell fellendülnötök, kezetekben
a bringáitokkal,
-
1
dupla palánk – kevesen fogjátok nyeregben megugrani,
-
1
meredek emelkedő - itt biztos, hogy futnod kell, nem lesz elegendő lendületed,
-
25
m szintkülönbség / kör - ebből 17 métert 200 méteren kell leküzdened, ami olyan
mintha a 7. emeletre tekernél fel,
-
200
méteres aszfalt szilárdságú befutót lejtővel és emelkedővel a célvonal előtt –
hogy az utolsó pillanatig versenyezzetek,
-
10
méteres homokágy – hogy lássuk hogyan kezeled a géped, s jó döntést hozol-e ha
nyeregben maradsz vagy leszállsz,
-
3D-dirtpálya
– hogy élvezd a centrifugális erőt és a döntött kanyarokat,
-
200
méteres lejtős szakasz - ahol 40-50 km/h-val is versenyezhetsz,
-
1
technikai zóna, ahol a bringamosót is találod – hogy autentikus cx körülmények
között is bírja a technika.
A hozzáértők már ezekből a
paraméterekből is láthatják, hogy új felfogásban jelölték ki a 2015-ös ringet.
Nem lassítják le a jól felkészült, erős versenyzőket, hanem mindenkit teljes
erőbedobásra késztetnek. Ez lesz a szezon leggyorsabb és legnehezebb
CX-versenye. Aki itt jól szerepel, az elmondhatja, hogy nem szerencséje volt,
hanem felkészült, hamisítatlan kerékpáros atléta!
A Veszprém Crossra érdemes már szombaton érkezned, hogy legyen kellő időd meg-, illetve kiismerni a pályát. Az esti szakmai beszélgetés során pedig tapasztalt
versenyzőktől tudsz információkat gyűjteni a versenyzésről, mindamellett, hogy Veszprém több napra elegendő programot kínál erre a hétvégére!